Paleokost

Mamma kom över en artikel om paleokost som hon tipsade mig om. Paleo handlar om att återgå till människans naturliga kost, innan jordbrukssamhället. Det gäller att tänka i banor av jägare och samlare. Igår gjorde jag min första medvetna paleomåltid; nötgröt. Måste säga att det var riktigt gott! Jag, en notorisk matfuskare, dränkte gröten med havredryck. Paleo är bara inspiration som kan bidra med lite nytänk och är inget jag slaviskt tänker följa.   
 
Hittade receptet på en paleoblogg som heter under vårt tak. 
 
Detta behöver du till 2 portioner
 
1 dl mandel
1 dl riven kokos
1 msk krossat linfrö
2 dl kokosmjölk
1 dl vatten
1 tsk äkta vaniljpulver
1 dl blåbär (jag tog frusna)
 
En burk med lock
 
Så här gör du
 
  • Kör mandeln i mixern med knivbladen till kross
  • Blanda kokosmjölken och vattnet i en bunke
  • Häll i krossad mandel, riven kokos, krossad linfrö, äkta vaniljpulver och rör om
  • Häll blandningen i burken och strö över blåbären
  • Sätt på locket och låt gröten stå i kylskåpet och svälla under natten

På morgonen tar du fram gröten och rör om försiktigt innan du serverar den. Eventuellt toppar du den med ytterligare lite blåbär.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mamma

Låter som en ovanligt god gröt. Skulle gärna äta den varm..

Svar: Men den funkar mycket bra kall:D Kosten ska visst vara bra mot IBS,
Frida Marianne Johansson

2013-09-10 @ 21:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0