Piteå-paus

Nu kommer jag pausa bloggen i några dagar (tror jag). Åker till Piteå efter ett seminarium jag har i eftermiddag och kommer hem på söndag. Ska jobba tre dagar på soc öppenvård och passar på att stanna över helgen så att jag förhoppningsvis hinner träffa familj och vänner.
 
Sitter förresten och ser på nyhetsmorgon. Ni vet hur jag, då och då, försöker minska mitt sockerintag och ni vet säkert också att det aldrig gått bra. Jag älskar verkligen att fika, så är det! Nu säger de att i princip alla sjukdomar har ett samband med socker. Alltså inte att socker ger upphov till alla, men att det har en negativ påverkan. Till och med 10 små geléhallon gör att sockerhalten i kroppen blir för hög. Aj aj då! Men! Man kan äta mer om man tränar mycket och inte har bukfetma. Så jag kanske kan fortsätta unna mig?;)
 
Jag brukar alltid referera tillbaka till en text jag läst (när och var minns jag inte) för många år sedan. Det handlade om vad äldre människor önskade att de gjort annorlunda i sitt liv. En gammal kvinna sa följande; "jag önskar att jag hade ätit mer glass".

Jag tycker det är ett fantastiskt och enkelt citat, som ändå säger så mycket!
 
 
 
 
   
 

Kommentarer
Postat av: Anneli

Ja visst. Så enkelt men det säger så mycket. Precis som du skriver.

När jag jobbade på Städcentralen var jag och två kollegor på en medicinavdelning och städade. I ett rum låg det två gamla män och mina kollegor stod och diskuterade med varandra om vikt och kroppsform och att det var så irriterande att vara sugen på godsaker när de egentligen ville gå ner ett par kilo i vikt. Då vände sig en an farbröderna om och tittade på mina kollegor, sedan sa han; -"Snälla jäntor. Passa på och njut av maten. Av godsaker och av livet. Ni vet aldrig när dagen då ingenting smakar gott kommer".

Jag tror på att ge kroppen det den är sugen på. Om man är snäll mot sin kropp och lyssnar på den så gör den detsamma tillbaka. Det är jag övertygad om.

Hoppas att du får fina dagar i Piteå vännen.

Många kramar

Svar: Så bra sagt! Då vet vi att de visa och kloka säger samma sak: njut, också i vardagen:) Vi kan väl ta och ses till julen när både jag och Hanna kommer hem några dagar?
Kramar!
Frida Marianne Johansson

2012-11-20 @ 20:46:33
URL: http://annelivet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0