När man siktar på mål men skjuter alldeles för högt!

Jag gör alltid mitt bästa på alla uppgifter jag tar mig an. Sådan är jag bara och även många med mig. Andra, kanske lite mer prioriteringssmarta (?) personer gör sitt bästa endast på de uppgifter som verkligen spelar roll.
 
Instruktionerna vi fått till seminariet idag har minst sagt varit fåordiga, så tolkningsutrymmet har varit stort. Jag och några andra tjejer i kursen har därför mailat både lärare och varandra för att verkligen vara säkra på att vi gör rätt. Innan seminariet i dag hoppades jag att jag inte skulle få en kompletering på uppgiften och efter seminariet hade jag, om det gick, helst sett betyget MVG + på min uppsats. För en uppsats var det verkligen i jämförelse med många andras. Jag kan inte hjälpa att bli irriterad på att jag spenderat flera, flera timmar på en uppgift som kanske krävde en, två... ja, kanske till och med tre timmar. De prioriterinssmarta studenterna har garanterat lärt sig spelreglerna. De vet när man kan gena och ej.
 
Denna kritik riktar sig till hela vår utbildning: Hade instruktionerna både varit tydligare och dessutom följts av lärare hade elever inte genat. De hade vetat att detta inte är möjligt och således presterat bättre. Dessutom hade utbildningen kvalitetssäkrats.  
 
Nedan ser ni två, definitivt, överarbetade matriser. Vad säger du Ellen, är vi ens förvånade?
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Överarbetade indeed!! Måste dock säga att vi inte kan vara bittra för att de som gjort uppgiften på en timme istället för på två dagar får samma betyg som oss. Vi hade nog också kunnat göra det lättare för oss. Mycket dålig och bristfällig info från lärarna dock!!

Svar: Håller med! Alltså, att vi inte kan vara bittra på de som gjort det på en timme (därför jag kallade dem prioriteringssmarta), men för att jag också hade kunnat göra det på en timme om jag vetat att uppgiften inte spelar någon roll. Hade det varit en uppgift som lärt oss mer hade det känts helt ok att göra mycket mer än någon annan. Alltså av eget intresse, men nu var det ju faktiskt ingen av oss som ens förstod det verkliga syftet med uppgiften. Trist. Nåja, som jag skrev igår. Eftersom det blir så här när vi faktiskt har riktigt bra lärare så är det något de borde fundera på i arbetslaget och kanske ändra på praxis. Men! Vi har i alla fall inte slappat oss genom utbildningen och det tycker jag känns bra:)
Hoppas du får det riktigt kul och mysigt i sthlm. Hälsa med dig!
Frida Marianne Johansson

2012-11-20 @ 09:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0